Aktuelt:

  1. Staten mangler oversikt over annonsekjøp

    - Det er skuffende at staten ikke har en mer gjennomtenkt tilnærming til egen annonsebruk. Norske redaktørstyrte medier er viktigere enn noen gang for den offentlige samtalen, de når flere nordmenn enn de enkelte sosiale plattformene og tilliten er langt høyere. Det gir en helt annen trygghet for konteksten annonsen opptrer i og tilliten til budskapet, sier MBLs adm. dir. Randi S. Øgrey.

  2. Mediepolitikken må styrkes

    - Det er helt avgjørende at mediepolitikken styrkes. Den kommende fireårsperioden vil bli svært krevende, og preget av store og raske endringer for norske medier. Det viktigste tiltaket er plattformnøytralt momsfritak, det må på plass så fort som mulig, sier adm.dir. Randi S. Øgrey.

  3. SVT skal ikke drive nettavis

    – Selv om vi savner de konkrete begrensninger og definisjoner som vi har etterlyst, så er det åpenbart at public service-selskapene ikke lenger skal drive nettaviser, sier Johan Taubert, Adm.dir. for Tidningsutgivarna (TU).

Gjennopplev Medieleder 25

Reservasjon mot at innhold blir brukt til trening av Kunstig intelligens

Språkmodeller, som inngår i KI-tjenester som Chat-GPT er trent på store mengder innhold. Mye av dette innholdet kommer fra norske redaktørstyrte medier. Her får du oppskriften på hvordan du reserverer ditt mediehus mot dette.

Nye retningslinjer for bruk av data

I forbindelse med innføring av GDPR jobber MBLs medlemmer sammen om felles retningslinjer. Målet er å skape felles forståelse og retningslinjer som klargjør ansvarsforholdene og gir økt grad av transparens.

Bli med og gi din støtte til ukrainske medier

Det ukrainske mediefondet starter nå et initiativ for å gi støtte til innkjøp av batterier og oppladere til ukrainske medier. Her finner du info om hvordan du kan gi din støtte.

Mediekalenderen